4 ژانویه 2023- رژیم غذایی مدیترانه ‌ای در ششمین سال متوالی در رتبه ‌بندی سالانه ی بهترین برنامه‌های غذایی که توسط مجله ی خبری تحلیلیUS News & World Report  منتشر می گردد، رتبه ی اول را برای بهترین برنامه ی غذایی به طور کلی کسب کرده است. رژیم غذایی مدیترانه ای بر سبزیجات، میوه ها، ماهی و روغن زیتون تاکید دارد.

پس از رژیم مدیترانه ای، رژیمDASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا) و همچنین رژیم غذایی انعطاف پذیر در رتبه ی دوم، رژیم غذایی MIND رتبه ی چهارم، و رژیم TLC به عنوان بهترین رژیم غذایی در کل معرفی شد.

این مجله، با کمک متخصصان تغذیه و رژیم غذایی از یک رتبه بندی جدید رژیم غذایی در سال 2023 رونمایی کرد. این کار با کمک کارشناسان شناخته شده ملی متشکل از متخصصان تغذیه و رژیم غذایی، پزشکان، محققان کاهش وزن و اپیدمیولوژیست های تغذیه که در رشته ی خود پیشرو هستند، با یک نظرسنجی عمیق متشکل از بیش از 40 سؤال در مورد اهداف سلامت و سبک زندگی انجام شد. از اعضای پانل سوالاتی پرسیده شد که خوانندگان بیشتر به دنبال پاسخ به آنها هستند، مانند: آیا همه گروه های غذایی در رژیم غذایی گنجانده شده است؟ آیا بر غذاهای غنی از مواد مغذی تاکید شده است؟ آیا می توان رژیم را به راحتی برای کل خانواده تطبیق داد؟ آیا برنامه ای برای حفظ کاهش وزن گنجانده شده است؟ و سوالات دیگر.

کفایت تغذیه ای رژیم غذایی نیز بر اساس مواد مغذی که آمریکایی ها به احتمال زیاد دچار کمبود هستند، مانند ویتامین D و کلسیم محاسبه شد. آنها همچنین میزان تاثیر رژیم غذایی را بر کاهش وزن و پیشگیری یا مدیریت چندین بیماری از جمله سلامت قلبی عروقی، دیابت، التهاب و سلامت استخوان و مفاصل، در نظر گرفتند.

در سال های گذشته، این نشریه 40 رژیم غذایی را رتبه بندی می کرد. حتی اگر رتبه ی یک نوع رژیم غذایی در این طبقه بندی مشخص نشده باشد، مشخصات آن با اطلاعات دقیق در سایت این مجله وجود دارد. گزارش امسال برنامه های غذایی را در 11 دسته رتبه بندی می کند.

بهترین رژیم های غذایی در کل

پس از رژیم مدیترانه ای، دو رژیم غذایی دیگر در جایگاه دوم قرار گرفتند.

· رژیمDASH ، که برای مقابله با فشار خون بالا طراحی شده است و بر سبزیجات، میوه ها، پروتئین بدون چربی، غلات کامل و لبنیات کم چرب تاکید دارد.

· یک رژیم غذایی انعطاف‌پذیر، که بر سبزیجات، میوه‌ها و سایر غذاهای سالم تمرکز دارد، اما مصرف گوشت را نیز گهگاهی مجاز می‌داند.

بهترین رژیم ها برای لاغری

· رژیم Weight Watchers (WW) رتبه اول را به خود اختصاص داد، که نه تنها بر کاهش وزن بلکه بر تغذیه سالم و فعالیت منظم تاکید دارد.

· پس از آن رژیم DASH در رتبه دوم قرار گرفت.

· رژیم غذایی مایو کلینیک و رژیم غذایی TLC در رتبه سوم قرار گرفتند. رژیم کلینیک مایو بر سبزیجات، میوه ها و غلات کامل تمرکز دارد.رژیمTLC (تغییر شیوه زندگی درمانی) بر میوه، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و کاهش سطح کلسترول تمرکز دارد.

بهترین رژیم های لاغری سریع

در این رده، رژیم کتو رتبه اول را به خود اختصاص داد و پس از آن رژیم غذایی اتکینز، رژیم غذاییNutrisystem،Optavia  و رژیمSlimFast در رتبه دوم قرار گرفتند.

· رژیم اتکینز با مصرف کربوهیدرات بسیار کم شروع می شود و سپس توصیه می کند که به تدریج میزان مصرف کربوهیدرات را افزایش دهید تا زمانی که هدف کاهش وزن محقق شود.

· Nutrisystem ، یک برنامه تجاری است که شامل وعده های غذایی از پیش بسته بندی شده است و بر روی غذاهای با پروتئین بالا و با گلایسمی پایین تمرکز دارد تا سطح قند خون را تثبیت کند.

· Optavia ، یک طرح متمرکز بر غذاهای کم کربوهیدرات و کم کالری است و شامل جایگزین های وعده های غذایی غنی شده است.

·  رژیم اسلیم فست، برنامه ای از اسموتی ها، شیک ها و میله های غذایی است که جایگزین دو یا سه وعده غذایی در روز می شود.

بهترین رژیم غذایی دیابت

در این رده، رژیم غذایی DASH در جایگاه اول، رژیم غذایی مدیترانه ای در رتبه دوم و رژیم غذایی فلکسیتری در رتبه سوم قرار گرفتند.

بهترین رژیم غذایی برای سلامت استخوان و مفاصل

· رژیم غذاییDASH و رژیم مدیترانه ای (رتبه 1)

· رژیم غذایی انعطاف پذیر

بهترین رژیم های غذایی برای تغذیه سالم

· رژیم غذایی مدیترانه ای (رتبه 1)

· رژیم غذایی  DASH

· رژیم غذایی انعطاف پذیر

بهترین رژیم های غذایی دوستدار قلب

· رژیم غذاییDASH (رتبه 1)

· رژیم غذایی مدیترانه ای

· رژیم غذایی انعطاف پذیر

ساده ترین رژیم های غذایی برای دنبال کردن

· رژیم فلکسیتری و رژیمTLC (در جایگاه اول)

· رژیم DASH و رژیم مدیترانه ای

· رژیم غذایی کلینیک مایو

گزارشگران US News از کارشناسان خواستند که تمجیدها و انتقادات خود را برای هر رژیم غذایی توضیح دهند. پزارشگران علاوه بر نظرسنجی از اعضای پانل، با مصاحبه حداقل با یک کارشناس تغذیه برای هر مطلب، لایه دیگری از قابلیت اطمینان به رتبه بندی رژیم ها اضافه کردند. یکمتخصص تغذیه ی مستقل همچنین پروفایل هر رژیم را بررسی نمود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/mediterranean-diet-yet-again-scores-top-position-for-best-overall-diet-2023-diet-ranking-105100